သီလ သတၱိ





ေႏြရာသီ ေက်ာင္းပိတ္ရက္ေတြမွာ ယဥ္းေက်းလိမၼာ သင္တန္းေတြ ဖြင့္ၾကတယ္။ လူငယ္ေတြကို ဘာသာေရးအေပၚအေၿခခံတဲ့ ယဥ္ေက်းမႈေတြ၊ ဓေလ့ထံုးစံေတြ၊ ရိုးရာအစဥိအလာေတြကို သင္ၾကားေလ့က်င့္ေပးတဲ့အတြက္ ဒီလိုသင္တန္းေတြေပၚလာတာကို ၀မ္းသာပါတယ္။          ယဥ္ေက်းလိမၼာသင္တန္းမ်ားမွာ သင္တန္းတက္ေရာက္ေနၾကတဲ့ လူငယ္ေတြကို ရဟန္းသံဃာေတာ္ေတြက စနစ္တက် ပို ့ခ်ၾကတယ္။ အဲဒီသင္တန္းေတြမွာ အစား အေသာက္အတြက္ အလွဴရွင္ေတြ ရွိသလို အသိပညာအတြက္ ေ၀မွ်ေပးၾကတဲ့ စာေရးဆရာမ်ားလည္းရွိပါတယ္။
          အဲဒီသင္တန္းေတြမွာ ကၽြန္ေတာ္က တစ္နာရီခြဲခန္ ့ စကားေၿပာခြင့္ရပါတယ္။ တခ်ိဳ ့နယ္ေတြမွာဆိုရင္ တစ္ည သြားအိပ္ရပါတယ္။ မွတ္မွတ္ရရ ယဥ္ေက်းလိမၼာသင္တန္းတစ္ခုမွာ ညသြားအိပ္ေတာ့ စကား၀ိုင္းဖြဲ႔ေၿပာၿဖစ္ၾကတယ္။
          အဲဒီညရဲ႔ စကား၀ိုင္းမွာ တကၠသိုလ္တက္ေနၾကတဲ့ လူငယ္ေတြက အမ်ားစုပါ။
          လူငယ္ေတြကေၿပာၾကပါတယ္။


          သူတစ္ပါးအသက္ကိုသတ္ရင္ ကိုယ့္အသက္ တိုတတ္တယ္တဲ့၊ ကိုယ္အသက္ရွည္ဖို ့သူမ်ားအသက္ကို မသတ္ရဘူးလို ့ေၿပာတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဘယ္သူ႔အသက္မွ မသတ္ဘဲ အသက္တိုေနတဲ့သူေတြ၊ သူတစ္ပါးအသက္သတ္ၿပီ အသက္ရွည္ေနတဲ့သူေတြကို ေတြ ့ရၿပန္ေတာ့္ လူငယ္ေတြရဲ႔ရင္ထဲမွာ ဒီအယူအဆကို သိပ္ၿပီး လက္သင့္မခံခ်င္ၾကပါဘူး။ လူၾကီးေတြေၿပာတဲ့ စကားမို ့လို ့သာ မၿငင္းသာလို ့ၿငိမ္ၿပီး နားေထာင္ေနရတယ္လို ့ေၿပာၾကတယ္။
          ဒီလိုပါပဲ။ သူ႔ဥစၥာ မခိုးနဲ ့။ သူ႔ဥစၥာခိုးရင္ ကိုယ့္ဥစၥာ အခိုးခံရတတ္တယ္။ ကိုယ့္ပစၥည္း မီးေလာင္ခံရတတ္တယ္။ ဘယ္သူ ့ဥစၥာမွ ခိုးယူၿခင္းမရွိဘဲ ကိုယ့္ဥစၥာ အခိုးခံေနရတဲ့သူေတြ အမ်ားၾကီးရွိပါတယ္။ တခ်ိဳ ့မ်ား သူမ်ားဥစၥာကို နည္းမ်ိဳးစံုနဲ ့ ခိုးယူေနၾကပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူတို ့ပစၥည္းေတြ မီးေလာင္ပ်က္စီးဆံုး၈ႈံးၿခင္းမရွိဘူး။
          ဒီေတာ့ လူငယ္ေတြရဲ႔ရင္ထဲမွာ သီလရဲ႔ အဓိပ္ပါယ္ကို သိခ်င္လာၾကတယ္။  လူငယ္ဆိုေတာ့ လက္ေတြ ႔ က်မွ ၾကိဳက္တယ္။ ေရွ႔ဘ၀ေတြ၊ ေနာက္ဘ၀ေတြနဲ႔ေၿပာရင္ သိပ္ၿပီး လက္မခံခ်င္ၾကဘူး။ ပံုၿပင္ေတြ၊ ယံုတမ္းစကားေတြနဲ႔ သူတို ့ကို လွည့္စားလို ့မရဘူး။ သူတို႔က ေမးတယ္၊ ေၿပာတယ္။ ဒါဆိုရင္ သီလ ဆိုတာ ယၾတာေခ်သလို ၿဖစ္ေနတာေပါ့ေနာ္တဲ့။ ကၽြန္ေတာ္က သူတို ့ကိုငရဲနဲ႔ မေၿခာက္ခ်င္ဘူး။ သူတို႔ ဥာဏ္မမွီတဲ့ စကားလံုးေတြနဲ႔လည္းမေၿပာခ်င္ဘူး။ လက္ေတြ႔က်က် ယခု ဘ၀မွာ သီလေစာင့္ထိန္းသင့္ေၾကာင္းနဲ႔ သီလရဲ႔ သတၱိကို ထုိေန႔ညက ေၿပာၿပၿဖစ္တယ္။
          ``မင္းတို ့အဲဒီလို ဆံုးမေၿပာၾကားတာေတြကို သံသယ မရွိၾကနဲ႔။ အဲဒါေတြက အားလံုးမွန္တယ္။ ဒါေပမယ့္ မင္းတို ့လက္ခံလာေအာင္ လက္ေတြ႔က်က် ေတြးၿပမယ္။ ဘာပဲၿဖစ္ၿဖစ္ သီလကိုေတာ့ ေစာင့္ထိန္းၾကရမယ္။ သီလရဲ႔အေၾကာင္းကို စဥ္းစားၾကည့္ရင္ ေမတၱာတရားေတြ၊ စာနာစိတ္ေတြ၊ ကိုယ္ခ်င္းစာတရားေတြ ပါသလို ၊ စိတ္ေကာင္းထားဖို ့လဲ ပါတာေပါ့ကြာ။ဒါထက္အေရးၾကီးတာကေတာ့ `သီလ´ ဆိုတာ `၀ီရ´ ပဲ။ သီလ ကိုေစာင့္ထိန္းတယ္ဆိုတာ ၀ီရ လို ့ေခၚတဲ့ ရဲရင့္ၿခင္း ကိုၿဖစ္ေစဖို႔ပဲ။ မင္းတို႔ နားလည္လြယ္ေအာင္ ရိုးရိုး ရွင္းရွင္းေလး ေၿပာၿပမယ္။ နားေထာင္´´။
          ကၽြန္ေတာ္က ဒီလိုရွင္းၿပလိုက္တယ္။
          ကဲ.....စဥ္းစားၾကည့္ၾကရေအာင္။
          သူတစ္ပါးအသက္ကို မသတ္သင့္ဘူး။ မယံုရင္ သတ္ၾကည့္လိုက္ပါလား။ လူတစ္ေယာက္ုိသတ္တဲ့သူဟာ အဲဒီေသေနတဲ့ အေလာင္းေကာင္နားမွာ ထိုင္ေနရဲလို႔လား။ ဘာလို႔ထြက္ေၿပးတာလဲ။ စဥ္းစားၾကည့္ၾကစမ္းပါေနာ္။ သူ႔အသက္ကိုသတ္ဖူးတဲ့လူဟာ အဲဒီသတ္လိုက္တဲ့စိတ္ေၾကာင့္ ရဲရင့္ၿခင္းဆိုတဲ့ ၀ီရ မၿဖစ္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ လူပံုအလယ္မွာ ဟတ္ေဆာင္ၿပီးေတာ့သာ ေနလို႔ရခ်င္ရမယ္။ ဘယ္လိုပဲ ခ်ပ္၀တ္တန္ဆာေတြ ၀တ္ထားထား၊  ဘယ္လိုပဲ အရံအတားေတြ လုပ္ထားထား၊ သူ႔စိတ္ထဲမွာေတာ့ ရဲရင့္ၿခင္းဆိုတဲ့ ၀ီရ မၿဖစ္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ သူတစ္ပါးကိုသတ္ထားတဲ့စိတ္ေၾကာင့္ အခ်ိန္တိုင္း၊ အခ်ိန္တိုင္း အဲဒီစိတ္က လူကို ဖိစီးေနတယ္။ စိုးရြံ႕ေနတယ္။ ငါ့ကိုမ်ား သူတို႔မိသားစု ၿပန္သတ္ေလမလား၊ ငါ့ကိုမ်ား တရားဥပေဒက ဘယ္လို၊ ဒါေတြကိုေတြးၿပီး အားငယ္လာတယ္။ ၀ီရ မၿဖစ္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ရဲရင့္သူၿဖစ္ဖို႔၊ ၀ီရ ၿဖစ္ဖို႔ သူတစ္ပါးအသက္ကို သတ္ၿခင္းမွ ေရွင္ၾကဥ္သင့္တယ္။
          ကၽြန္ေတာ္ ဒီလိုရွင္းၿပလိုက္ေတာ့ သူတို႔ မၿငင္းသာေတာ့ဘူး။
          ဒီလိုပါပဲ။ သူတစ္ပါးဥစၥာပစၥည္းကို မခိုးယူသင့္ဘူး။ ခိုးယူထားတဲ့သူဟာ ၀ီရ ရဲရင့္ၿခင္းမၿဖစ္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ မယံုရင္ လူတစ္ေယာက္ဆီက အေၾကြးယူၾကည့္လိုက္။ အဲဒီအေၾကြး မေပးႏိုင္တဲ့အတြက္ အေၾကြးရွင္ကို ေတြ႔တိုင္းေၾကာက္ေနရၿပီ။ ၀ီရ မၿဖစ္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ ဒါေတာင္ ခိုးယူတာမဟုတ္ေသးဘူးေနာ္။ အေၾကြးယူတဲ့ အဆင့္ေတာင္ ၀ီရ မၿဖစ္ႏိုင္ေတာ့ရင္ သူတစ္ပါးဥစၥာ ပစၥည္းခိုးယူထားတဲ့သူဟာ လူပံုအလယ္မွာ ဘယ္လိုမွ ရဲရင့္သူ တစ္ေယာက္မၿဖစ္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ အခ်ိန္တိုင္း၊ အခ်ိန္တိုင္း စိုးရိမ္စိတ္ေတြနဲ႔ရွင္သန္ေနရမယ္။ ခိုးယူထားတဲ့အမႈေၾကာင့္ ကိုယ့္ရဲ႔ပိုင္ဆိုင္မႈေတြကို ကိုယ္တိုင္ေတာင္ ယံုၾကည္မႈ မရွိေတာ့ဘူး။ ဥစၥာပစၥည္း သံုးမကုန္၊ ၿဖဳန္းမကုန္ေအာင္ရွိေနၿပီး ေရႊပံု၊ ေငြပံုေပၚမွာ စိတ္ဆင္းရဲေနၾကရတယ္။ ရဲရင့္မႈ မရွိႏိုင္ေတာ့ဘူး။ ယံုၾကည္မႈ မရွိႏိုင္ေတာ့ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ရဲရင့္သူၿဖစ္ဖို႔ သူတစ္ပါး ဥစၥာ ပစၥည္းကို မခိုးယူသင့္ပါဘူး။ ခိုးယူၿခင္းမွ ေရွာင္ၾကဥ္သင့္ပါတယ္။
          လူငယ္ေတြဆိုတာ ဒီလိုရွင္းၿပမွပဲ သေဘာက်ေနၾကေတာ့တယ္။
          လူၿဖစ္ၿပီးေတာ့ ၀ီရ မၿဖစ္ရင္ တိရစၧာန္တစ္ေကာင္ အသက္ရွင္ေနရတာနဲ႔ အတူတူပါပဲ။
          ဆက္ၿပီး စဥ္းစားၾကည့္ၾကရေအာင္။
          လူတစ္ေယာက္ဟာ အၿခားသူတစ္ေယာက္အေၾကာင္းကို သူ႔ကြယ္ရာမွာ မုသား သံုးမယ္။ လိမ္ေၿပာမယ္။ အတင္းအဖ်င္းေၿပာထားမယ္ဆိုရင္ အဲဒီလူကိုေတြ႔တိုင္း ၀ီရ ၿဖစ္ႏိုင္ပါေတာ့မလား။ ရဲရင့္ႏိုင္ပါ့မလား။ ဒါေၾကာင့္ရိုးရိုးသားသား ေနသင့္တယ္။ ၿပႆနာေတြကို ရိုးရိုးသားသား ေၿဖရွင္းသင့္တယ္။ ၿပႆနာေတြကို မုသားနဲ႔ေၿဖရွင္းတဲ့သူဟာ ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး လူပံုအလယ္မွာ ၀ီရ ၿဖစ္ႏိုင္မလဲ။ လူအခ်င္းခ်င္း လွည့္ပတ္လိမ္ညာယ္ဆိုတာ ၀ီ၇ မၿဖစ္တဲ့သူေတြရဲ႔ အၿပဳအမူေတြပါပဲ။ လိမ္ညာတတ္သူ၊ ဟတ္ေဆာင္တတ္သူ ဟာ ကိုယ့္ကိုကိုယ္လည္းယံုၾကည္မႈ မရွိႏိုင္ေတာ့ဘူး။ ေတြ႔သမွ်လူကိုလည္း ကိုယ္ လိမ္ညာထားတာ၊ ဟန္ေဆာင္ထားတာေတြကို လူသိမွာစိုးလို႔ စိုးရိမ္စိတ္ေတြ ၿဖစ္ေနရတယ္။ အားငယ္စိတ္ေတြနဲ႔ ရွင္သန္ေနရတယ္။ ရဲရင့္သူ မၿဖစ္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ရဲရင့္သူ ၿဖစ္ဖို႔ ၀ီရ ၿဖစ္ဖို႔ လိမ္ညာေၿပာဆိုၿခင္း၊ မုသာူစကား ေၿပာဆိုၿခင္းကိုလည္း ေရွာင္ၾကဥ္သင့္ပါတယ္။
          အဲဒီအခ်ိန္မွာ လူငယ္တစ္ေယာက္က ၀င္ၿပီးေဆြးေႏြးတယ္။
          ဟုတ္သားပဲ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆိုရင္ သူမ်ားအသက္ကိုေတာ့ မသတ္ဖူးဘူးဗ်။ ဒါေပမယ့္  ေက်ာင္းစာေတြကိုေတာ့ ခိုးခ်ဖူးတယ္။ လိမ္ညာေတာ့ေၿပာဖူးတယ္။ အဲဒီအခါ စိတ္ထဲက တစ္ခုခုကို မလံုမလဲ ၿဖစ္ေနသလို ခံစားရတယ္ဆရာ။
          ကၽြန္ေတာ္က ဆက္ေၿပာတယ္။
          ဒီလိုပါပဲ။ လိုရင္းေၿပာၾကည့္ရေအာင္။ မယားငယ္ယူထားတဲ့ ဖခင္တစ္ေယာက္ဟာ ကိုယ့္သား၊ သမီးကို ၿပန္ေၾကာက္ေနရတယ္။ လူငယ္ေတြဆိုရင္ မိဘကြယ္ရာမွာ ကိုယ့္ရည္းစားနဲ႔ အေနအထိုင္မွားခဲ့တဲ့ သား၊ သမီးဟာ မိဘကို ေတြ႔တိုင္းေၾကာက္ေနရတယ္။ ဆရာကိုေတြ႔တိုင္းေၾကာက္ေနရတယ္။ ကိုယ့္အိမ္ေထာင္ဖက္ကြယ္ရာမွာ အၿခားသူနဲ႔ေဖာက္ၿပန္ထားတဲ့သူဟာ ကိုယ့္အိမ္ေထာင္ဖက္ကို ေတြ႔တိုင္းေၾကာက္ေနရတယ္။ ဒါဟာ ကာေမသု မိစၧာစာရ ရဲ႔ သတၱိပဲ။ ကာေမသုကို တန္ဖုိးမထားတဲ့ပသူဟာ ကို္ယ့္ယဥ္ေက်းမႈကိုေဖာက္ဖ်က္ေနသလိုပဲ။ အခုဆိုရင္ အင္တာနက္ထဲမွာ လူသိရွင္ၾကားတဲ့ သရုပ္ေဆာင္ေတြရဲ႔ ပံုေတြ မၿမင္ခ်င္အဆံုးပဲ။ လူဆိုတာ ပတ္၀န္းက်င္နဲ႔ေနၾကတာ။ ပတ္၀န္းက်င္ကို တန္ဖိုးထားသင့္တယ္။ ပတ္၀န္းက်င္ကို မထီမဲ့ၿမင္ မလုပ္သင့္ဘူး။ ကိုယ့္ႏိုင္ငံ၊ ကိုယ့္ ယဥ္ေက်းမႈကို တန္ဖိုးထားသင့္တယ္။